Ressurs lærer bussjåførene norsk på jobben

Tide har over 26 nasjonaliteter blant sjåførene sine. Nå kjører Ressurs Tromsø norskkurs for å heve nivået på språkkunnskapene.

Publisert 26.11.2021

Sjåførene i Tide er dyktige sjåfører, men en god sjåfør må også kunne norsk, sier HR-leder i Tide, Marit Skar. Vytautas Venckus og Nicoleta Plaiesu er to av sjåførene som har satt seg på «skolebenken» for å lære mer.

– Et veldig godt kurs med en god lærer. Jeg er blitt bedre i norsk, er attesten fra bussjåfør Nicoleta Plaiesu og de andre sjåførene som går på norskkurs hos Ressurs Tromsø én dag i uka.

De er enig om at norsk er vanskelig, spesielt når tempoet er høyt.

– Jeg må ofte be folk snakke saktere, da forstår jeg mer, sier Scanomir Grrebyk og forteller at han har stort utbytte av norskkurset.

Relevant undervisning

På parkeringsplassen på Tides hovedkontor på Gimle i Tromsø står de hvite bussene parkert på skrå. Inne sitter bussjåfører fra Litauen og Polen på norskkurs og ser på et bilde av parkeringsplassen og snakker om hva de ser på bildet.

– Det er kjempeviktig at undervisningen er relevant og oppleves nyttig. Vi snakker, skriver og ser på bilder om dagligdagse situasjoner som sjåførene opplever, sier norsklærer Eva Anzjøn fra Ressurs Tromsø.

Tide brukte i flere år en annen leverandør til språkkursene, før oppdraget gikk til Ressurs Tromsø. Selskapet har lang erfaring fra arbeidsrettet norskopplæring med bransjespesifikt fokus.

– Jeg liker Ressurs Tromsøs pedagogiske tilnærming veldig godt. De finner ut hva sjåførene på kurset er opptatt av, enten det er fotball eller sopp, og så prater de på norsk om det. De spiller spill og bruker mer moderne pedagogiske verktøy. Det er langt fra «gammeldags» skole, sier HR-leder Marit Skar i Tide.

Engasjert
Nicoleta Plaiesu, Vytautas Venckus, norsklærer Eva Ansjøn og Scanomir Grrebyk øver på typiske uttrykk for en bussjåfør i Tromsø – «Nei, jeg har ikke lagt kjetting på dekkene».

Krav om god norsk

Den viktigste oppgaven til en bussjåfør er å transportere passasjerene på en trygg og komfortabel måte. Men det stilles også krav til norskkunnskapene.

–I Tide må alle snakke norsk. Alle våre ansatte med utenlandsk opprinnelse får tilbud om kontinuerlige norskkurs. Våre sjåfører skal ha et norsknivå tilsvarende B1, som for eksempel betyr at man kan gjøre seg forstått om man ringer til nødetatene ved en ulykke.

Selv om mange av sjåførene våre har blitt betydelig bedre i norsk etter å ha vært i Tromsø i lang tid, krever det kontinuerlig lærling for å holde kunnskapene ved like, forteller Skar.

– Spesielt i pandemien har vi sett at mange ikke har fått praktisert språket så mye. Derfor tilbyr vi norskkurs til dem som ønsker det. Vi ønsker så mange som mulig skal bli så gode som mulig, sier Skar.

Verdier
Tides verdier er SMART – Stolt – Miljø – Ansvar – Respekt – Trives, forteller HR-leder Marit Skar. På norskkurset snakker de om hva verdiene betyr for den enkelte ansatte.

Høy kvalitet på norskkurs

Tide har tatt flere grep for å gjøre det mer attraktivt å gå på norskkurs, og har sett på både sammensetning og størrelsen på gruppen.

– Vi har prioritert dem som har mest bruk for kurset og dem som er mest motivert. Vi får bare gode tilbakemeldinger på kurset fra Ressurs Tromsø og sjåførene skryter av det, sier Skar.

Nyttig
Ressurs Tromsøs norsklærer Eva Anzjøn gjør undervisningen relevant til sjåførenes egen hverdag. De lærer ord og uttrykk som det er viktig for en bussjåfør i Tromsø å kunne.

Får offentlig støtte

Tide er innvilget offentlig støtte til norskkurset. Sammen med Ressurs Tromsø ble det søkt om midler fra ordningen Kompetansepluss Arbeid hos Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

– Økonomien trenger ikke å være et hinder for arbeidsgiver når man ønsker å heve kompetansen til sine ansatte. Kursmidler gis til en rekke forskjellige bransjer og arbeidsplasser og til ulike kompetanseområder, sier Øyvind Solset som er leder for bedriftstjenester i Ressurs Tromsø.

Han oppfordrer bedrifter til å ta kontakt for å se på muligheter til å øke kompetansen til medarbeidere, enten det gjelder språk, regning, digitale ferdigheter, eller å klargjøre personer som ønsker å ta fagbrev samtidig som de jobber.

Dette er ferdigheter som er viktige for å kunne mestre krav og omstilling i arbeidslivet. Det er også viktig for å bli inkludert og kunne delta i arbeid og samfunnsliv, sier Solset.

Stort utbytte og økt trivsel

Sjåførene er enige i at utbyttet av norskkurset er stort og at de stadig blir bedre i norsk.

– Norsk er vanskelig, men det er hyggelig å være på kurs og lære mer, sier bussjåføren.

Tide er opptatt av at det skal være trivelig å være på kurs, samtidig som at bedre norsk også øker trivselen.

– Mange av sjåførene kommer alene til Tromsø, og det kan være utfordrende med mørketid og vinterveier. Språkkurset er et utrolig viktig trivselstiltak. Hvis folk skal trives her, må de også fungere i samfunnet. Det ønsker vi å bidra til, sier HR-lederen.

Kan norskkurs eller et annet fagrettet kurs bidra til økt kompetanse og utvikling i din bedrift? Se hvordan Ressurs Tromsø kan bidra.